Verkkokauppojen maailma
Verkkokauppojen viehätys on minulle ainakin niiden helppous. Siirrät haluamasi tuotteet ostoskoriin, ja tilaat suoraan kotiovelle toimitettuna. Enää ei tarvitse poistua kotoa, voidakseen tehdä ostoksia. Helppous on myös avain asemassa verkkokauppojen käyttäjäystävällisyydessä. Mitä helpompaa asiointi verkkokaupassa on, sitä onnistuneempi verkkokaupan voisi sanoa olevan.
Minusta hyviä ja toivottuja piirteitä verkkokaupoissa ovat:
1.Miten sivu toimii mobiilissa?
Teen itse lähes aina verkko ostokseni puhelimella, harvemmin enää tietokoneella. Silloin on merkittävää, miten verkkokaupan sivut aukeavat puhelimessa tai onko mobiiliversio sivulle olemassa.
2.Hyvät hakuominaisuudet ja navigaatio sivulla:
Asiakkaana minulle on tärkeää, että verkkokaupassa on selkeä navigointi ja hyvät hakutoiminnot. Tuotteiden etsimisen ja sivulla liikkumisen tulisi olla mahdollisimman helppoa, sillä kuluttajana en jaksaisi nähdä ylimääräistä vaivaa löytääkseni etsimäni. Loogisuus ja helppokäyttöisyys erottelevat minulle ne verkkokaupat, jonka asiakkaaksi palaan uudestaan niistä, joihin en.
kuva eleven.fi verkkokaupan navigointipalkista
3. Hyvät kuvaukset ja vaivaton palautus
Koska verkko-ostoksilla en pääse hypistelemään tuotetta, sitä on vaikea arvioida samalla tavalla kuin kaupoilla ollessa. Siksi minulle on kuluttajana tärkeää, että verkkokauppa on panostanut tuotekuvauksiin, sillä ne helpottavat ostopäätöksissä. Vaatteita tilatessa tämä helpottaa esim. oikean koon löytämisessä, jos kuvaukset ovat kohdillaan. Myös vaivaton ja ilmainen palautusoikeus ovat minulle hyvän verkkokaupan tunnuksia. Jos tuote ei olekaan mieleinen tai sopiva, sen voi palauttaa ilman suurempaa ruljanssia.
4.Maksutapa- ja toimitusvaihtoehdot
Kuluttaja haluaa vaihtoehtoja. Joskus on helpompaa maksaa kortilla, joskus laskulla tai kenties osamaksulla. On mukavaa, jos verkkokauppa tarjoaa asiakkaalleen vaihtoehtoja. Myös toimitus voi olla ratkaiseva tekijä. Onko minulla esimerkiksi mahdollisuus saada tuote kotiin kuljetettuna, vai pitääkö se noutaa postista tai matkahuollosta.
Omat vakio kauppani:
Kaksi verkkokauppaa, joita käytän useasti ovat nelly.com ja eleven.fi. Molemmissa pidän selkeästä asettelusta, sivustoilla navigointi on helppoa ja hakuparametrit hyvät. Ostosten tekeminen käy nopeasti ja vaivattomasti.
Eleven.fi:llä on erilaisia maksuvaihtoehtoja. Myös toimituksen voi valita postiin tai kotiovelle. Koska eleven on kosmetiikan verkkokauppa, ei kaikissa tuotteissa ole palautusoikeutta. Jos tuotteen on avannut, se on monissa tuotteissa ostopäätös.
Nelly.fi tarjoaa myös erilaisia maksuvaihtoehtoja. Nellyllä toimitukset tulevat postiin, ja toimitus on ilmainen tietyn ostosrajan ylittyessä. Ostoksen voi maksaa heti kortilla tai nettipankissa, tai tilata laskulla ja maksaa myöhemmin. Nellyllä on myös kahdenviikon ilmainen palautusaika, ja paketin mukana tulee palautusohjeet ja osoitteet.
Minkälaisia kokemuksia sinulla on verkkokaupoista ja nettiostosten tekemisestä?
kuvat : näyttökaappauksia verkkokauppojen sivuilta
Hei Emma, ihan super kiva teksti!
VastaaPoistaVoin todellakin allekirjoittaa jokaisen kohdan. Käyttäjäystävällisyyttä lisää omasta mielestäni myös, jos sivuilta löytyy muiden asiakkaiden kokemuksia tai arvosteluja esimerkiksi vaatteiden kokoon liittyen! Verkkokaupassa ne ovat usein ihan pelastus kun vaatteita ei pääse kaupan sovituskopin tapaan itse kokeilemaan. Kokonaisuus näyttää hyvältä ja konkreettiset esimerkit sivustoista on huippu lisä, keep it up girl ! :)